Tworzenie Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK)
W celu wygenerowania Jednolitego Pliku Kontrolnego - należy wybrać w programie Fakt:
E. Deklaracje i JPK → J. JPK
Pokaże się wówczas następujący dialog:
Od stycznia 2018 r. wszyscy podatnicy VAT będą zobowiązani wysyłać CO MIESIĄC pliki JPK_VAT (Rejestry zakupu i sprzedaży).
W celu utworzenia pliku JPK_VAT w formie dokumentu elektronicznego do wysyłki należy:
-
wybrać:
- Po lewej stronie w ramce "Typ pliku JPK" punkt 4. JPK_VAT – Rejestry zakupu i sprzedaży – OBOWIĄZKOWE
- Po prawej stronie w ramce "Rodzaj zestawienia" – e-Dokument → zostanie utworzony plik JPK_VAT gotowy do przesłania do MF (przy wyborze "Podgląd skrócony" lub "Podgląd pełny" program Fakt przygotuje wydruk ilustrujący zawartość przygotowywanego pliku JPK)
- wcisnąć F9. Wykonaj.
Plik JPK_VAT pokaże się wówczas w oknie Dokumenty elektroniczne (można później wrócić do tego okna przez E. Deklaracje i JPK → E. Dokumenty elektroniczne)
Wysyłanie Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK)
W oknie Dokumenty elektroniczne można podpisać plik JPK_VAT i wysłać go na serwer Ministerstwa Finansów.
Na początku radzimy podświetlić utworzony plik JPK_VAT i wcisnąć przycisk "Sprawdź poprawność" - znajduje się on przy dolnej lewej krawędzi okna Dokumenty elektroniczne. Nastąpi wówczas sprawdzenie czy struktura pliku JPK jest prawidłowa i czy są uzupełnione wszystkie wymagane pola. Jeśli plik jest prawidłowy - pokaże się napis: Plik poprawny.
Kolejnym krokiem jest podpisanie pliku JPK - można to zrobić za pomocą:
- podpisu kwalifikowanego (wydawanego odpłatnie m.in przez Certum, KIR, CenCert, EuroCert)
- Profilu Zaufanego (ePUAP)
Przed wysłaniem pliku JPK należy upewnić się czy mamy wybrany właściwy serwer Ministerstwa Finansów - w prawym górnym rogu okna „Dokumenty elektroniczne.”
Poprzez przycisk „Ustawienia” można dokonać zmiany serwera MF. Na serwer TESTOWY – można wysłać próbne pliki – bez żadnych konsekwencji. Trzeba jednak pamiętać, żeby zmienić serwer na GŁÓWNY w celu rzeczywistej wysyłki plików JPK do Ministerstwa Finansów.
Po podpisaniu pliku JPK i sprawdzeniu prawidłowości wyboru serwera – należy postępować zgodnie z kierunkiem strzałek w ramce.
Etapy wysyłania dokumentów:
F7. Wyślij → F8. Sprawdź status → F8. Pobierz UPO → F3. Drukuj UPO (Tak samo jak w przypadku deklaracji elektronicznych).
UWAGA!
Pliki JPK_VAT i deklaracje VAT-7 wysyłamy OSOBNO.
Przycisk "Scal JPK_VAT" służy do scalania (połączenia) kilku plików typu JPK_VAT pochodzących z programu Fakt.
Podpisywanie plików JPK Profilem Zaufanym (ePUAP)
-
Po wygenerowaniu pliku JPK jako e-Dokumentu - pojawi się on w oknie
Dokumenty elektroniczne. Plik JPK należy podświetlić i wcisnąć w dolnej lewej
części przycisk: "Podpisz ePUAP":
-
Pojawi się okno "Podpis deklaracji - ePUAP" i automatycznie zostanie
wygenerowany i zapisany plik do podpisu - w podanej lokalizacji (zaznaczonej na
obrazku czerwoną ramką)
UWAGA!
- Podczas podpisywania pliku JPK Profilem Zaufanym - cały czas pozostawiamy otwarte okno "Podpis deklaracji - ePUAP" w programie Fakt
- NAZWA PLIKU DO PODPISU I PLIKU PODPISANEGO MUSZĄ BYĆ JEDNAKOWE !!!
-
W tym samym oknie wciskamy odnośnik (link) do strony ePUAP (zaznaczony na
obrazku zieloną ramką) - spowoduje on otwarcie strony internetowej ePUAP
w przeglądarce internetowej, gdzie kierujemy się do zakładki logowania (zaznaczona
czerwoną ramką)
-
Otwiera się strona logowania do Profilu Zaufanego:
-
Po zalogowaniu - u góry po prawej stronie widać dane właściciela Profilu
Zaufanego, a obok po lewej stronie jest zakładka "Moja skrzynka" którą wybieramy.
-
Wybieramy po lewej stronie zakładkę "Robocze", a następnie wybieramy przycisk
"+ Dodaj plik z dysku" i wskazujemy lokalizację na dysku – gdzie został zapisany
plik JPK (w programie Fakt w otwartym cały czas oknie "Podpis deklaracji –
ePUAP" lokalizacja ta jest wskazana w polu "Plik do podpisu".
-
Po dodaniu pliku z dysku musimy go jeszcze zapisać w ePUAP i w tym celu wciskamy "Dodaj":
-
Po zapisaniu pliku klikamy na niego:
-
Otwiera się kolejne okno w którym w sekcji Podgląd mamy nasz plik do podpisu,
a później pod przyciskiem Dodaj odbiorcę jest zapis Dokument nie posiada podpisów
elektronicznych - oznacza to, że dokument ten nie jest jeszcze podpisany.
Obok pliku do podpisu wciskamy przycisk Podpisz
-
Pokażą się po kolei 2 komunikaty na pierwszym wybieramy Tak, a na drugim Podpisz Profilem Zaufanym.
-
Otworzy się karta "Podpisywanie dokumentu" w której znajdują się też
informacje o Profilu Zaufanym. Po prawej stronie należy wcisnąć: "Podpisz Profilem
Zaufanym"
-
Trzeba autoryzować i podpisać plik JPK.
-
Po tej operacji – jeśli plik JPK jest już podpisany - pod przyciskiem "Dodaj odbiorcę" są zapisy:
Wszystkie podpisy prawidłowe
Podpis prawidłowy – PAN TESTOWY (imię i nazwisko osoby na którą założony jest Profil Zaufany)
UWAGA!
Jeśli zapis Podpis prawidłowy – PAN TESTOWY pokaże się dwukrotnie (lub większą ilość razy) – oznacza to że plik JPK został podpisany kilkakrotnie i nie będzie go można w Fakcie wysłać.
-
Podpisany prawidłowo plik JPK pobieramy – wybierając opcję "Pobierz" w ePUAP.
Plik JPK zapisze się na komputerze.
Wracamy do programu Fakt do otwartego cały czas okna "Podpis deklaracji – ePUAP" i wskazujemy zapisany na komputerze podpisany plik JPK.